Leefadviezen

Als je zwanger bent is een gezonde baby je grootste wens. Hieronder staan adviezen over een gezonde levenswijze. Deze kan namelijk een positieve invloed hebben op de ontwikkeling van je baby.

Eetadvies
Dagelijks op het menu:

  • 6 sneetjes bruinbrood
  • 200 gram aardappels (=4 stuks), zilvervliesrijst, pasta of peulvruchten (4 opscheplepels)
  • 2 stuks fruit, 450 ml melkproducten en 1.5 plak kaas
  • 125-150 gram vlees(waren), vis, kip, ei of een vleesvervangend product (gaar gewicht)
  • 45 gram halvarine, margarine, boter of olie
  • 3 liter drinken (inclusief melk)

Foliumzuur
Slik dagelijks 0,4 of 0,5 mg foliumzuur vanaf het moment dat je zwanger wilt worden tot de 10e week van je zwangerschap. Daarmee kun je de kans op een baby met een open ruggetje aanzienlijk verkleinen. Als je vóór de zwangerschap geen foliumzuur hebt geslikt, is het verstandig hier alsnog mee te beginnen vanaf het moment dat je weet dat je zwanger bent.

Vrijen
Geslachtsgemeenschap hoeft in de zwangerschap niet vermeden te worden.

In de zwangerschap hebben sommige vrouwen minder behoefte aan geslachtsgemeenschap vanwege klachten als pijnlijke borsten, misselijkheid of moeheid. Anderen hebben juist een toegenomen behoefte. Vaak hebben vrouwen ook een toegenomen behoefte aan intimiteit, knuffelen en strelen tijdens de zwangerschap.

Bij gebroken vliezen, bij bloedverlies en wanneer je ooit eerder een kind kreeg dat te vroeg geboren werd is het verstandig geslachtgemeenschap te vermijden.

Sporten
Je mag gewoon blijven sporten tijdens je zwangerschap. Het wordt echter afgeraden om topprestaties te leveren en sporten te doen waarbij er een grote kans is op vallen en stompen in de buik. Ook diepzeeduiken wordt afgeraden.

Sauna, zonnebank
Sauna en zonnebank kun je, zeker vroeg in de zwangerschap, beter vermijden omdat hoge temperaturen schadelijk kunnen zijn. Ook later in de zwangerschap is het verstandig de temperatuur niet boven 39°C te laten komen.

Een andere reden om directe zon of zonnebank te vermijden is dat je pigmentvlekken kunt krijgen die daarna soms niet meer verdwijnen.

Reizen
Reizen in de zwangerschap is geen probleem. Wanneer je reist per auto is het belangrijk regelmatig te stoppen en een stukje te lopen. De autogordel draag je het beste als volgt: schouderband boven de buik, heupband over het bekken.

Reizen per vliegtuig kan totdat je 7 maanden zwanger bent. Na 7 maanden willen de meeste luchtvaartmaatschappijen geen zwangere vrouwen vervoeren. Voor de zwangerschap is vliegen ongevaarlijk. Zorg wel dat je tijdens lange vluchten regelmatig even rondloopt in het gangpad.

Vaccinaties
Vaccinatie met verzwakte of levende kiemen wordt afgeraden in de zwangerschap. Vertel dus altijd dat je zwanger bent wanneer je gevaccineerd wordt.

Werk
Het is verstandig lichamelijk zwaar werk, zoals tillen, staan, lopen, hurken, bukken, te beperken.

Het is beter om na 20 weken zwangerschap geen onregelmatige diensten en nachtdiensten meer te verrichten.

Roken, alcohol, drugs
Geadviseerd wordt om niet te roken en geen alcohol en drugs te gebruiken tijdens en na je zwangerschap omdat ze schadelijke gevolgen kunnen hebben voor je baby.

Medicijnen
Wanneer je medicijnen gebruikt lees dan goed de bijsluiter. Sommige medicijnen mag je namelijk niet gebruiken tijdens de zwangerschap. Dit geldt ook voor een aantal vrij verkrijgbare medicijnen. Bij vragen kun je contact opnemen met je huisarts of de verloskundige.

Vitamine A
Het is raadzaam om geen leverproducten, zoals lever, leverpastei en leverworst, tijdens de warme maaltijd te eten omdat ze teveel vitamine A bevatten. Leverproducten op de boterham mag je maximaal 1 maal per dag.

Toxoplasmose
Om een infectie met toxoplasmose te voorkomen moet je rauw en halfrauw vlees, zoals rosbief, filet américain, tartaar, ossenworst en carpaccio, vermijden en groente en fruit goed wassen. Ook is het verstandig handschoenen te gebruiken wanneer je in de tuin werkt en niet zelf de kattenbak schoon te maken.

Listeriose
Om besmetting met de listeriabacterie te voorkomen moet je rauwe producten, zoals groente, vlees en vis zo kort mogelijk in de koelkast bewaren. Ook Franse rauwmelkse kazen kun je beter laten staan; er staat dan ‘au lait cru’ op de verpakking. Je mag wel kaas eten die gemaakt is van gepasteuriseerde melk.

Veranderingen in je lichaam

Hieronder staan een aantal veel voorkomende klachten tijdens de zwangerschap en veranderingen die plaatsvinden in je lichaam. Wanneer je last hebt van deze, of andere klachten, meldt dit dan aan je verloskundige. Zij kan bepalen of er werkelijk sprake is van een onschuldig kwaaltje of niet. En zij kan je misschien nog extra tips geven voor jouw specifieke situatie.

Moeheid
Bijna alle vrouwen zijn extra moe tijdens hun zwangerschap. Vooral tijdens de eerste drie en de laatste drie maanden. Een oorzaak is dat alle veranderingen in het lichaam van een zwangere vrouw veel energie kosten. Probeer aan deze moeheid toe te geven, beperk je tot de dingen die beslist nodig zijn en neem overdag wat extra rust.

Emotionele buien
Door de zwangerschapshormonen kun je soms wat emotioneel of onzeker worden. Dit is normaal.

Hoofdpijn
Hoofdpijn komt vaak voor in de eerste 3 maanden van de zwangerschap. De oorzaak is niet duidelijk. Wees voorzichtig met pijnstillers en neem als de klachten aanhouden contact op met je verloskundige.

Misselijkheid
Misselijkheid begint meestal vanaf 6 weken zwangerschap en kan, vooral ’s ochtends, gepaard gaan met braken. Meestal zijn deze klachten na 14 weken weer verdwenen. De oorzaak is de snelle stijging van de zwangerschapshormonen in je lichaam.

Tips:

  • Gebruik voor je opstaat een licht ontbijt met beschuit of crackers en blijf daarna nog even liggen;
  • Neem vaker per dag lichte kleine maaltijden;
  • Vermijd vet en sterk gekruid voedsel en koude dranken.

Brandend maagzuur
Door de zwangerschap wordt de maag onhoog geduwd en door de zwangerschapshormonen werkt de sluitspier van de maag minder goed. Dit heeft tot gevolg dat er gemakkelijk maaginhoud kan terugvloeien naar de slokdarm. Dat geeft een brandend gevoel.

Tips:

  • Neem frequent kleine maaltijden;
  • Vermijd vet, sterk gekruid voedsel, koolzuurhoudende dranken, koffie en alcohol;
  • Bij klachten helpt soms een glas melk of een lepel vla;
  • Probeer zo weinig mogelijk voorover te leunen;
  • Ga rechtop zitten zodat je maag ruimte krijgt;
  • Eet niet vlak voordat je naar bed gaat;
  • Wanneer je ’s nachts last hebt kun je een extra kussen onder je hoofd leggen.

Bekkenpijn/rugpijn
Het schaambeen wordt minder stevig onder invloed van de zwangerschapshormonen. Hierdoor kunnen de twee bekkenhelften makkelijker ten opzichte van elkaar bewegen. Dit heeft tot gevolg dat je klachten van de onderrug of het bekken kunt krijgen.Tips:

  • Draag geen schoenen met hoge hakken;
  • Vermijd stofzuigen;
  • Loop de trap op door steeds een voet bij te zetten op de trede;
  • Stap uit bed door beide benen langs het bed te laten hangen en vervolgens pas je lichaam omhoog laten komen;
  • Vermijd lang staan, lang lopen, lang zitten;
  • Neem regelmatig rust

Vaak plassen
Door de toegenomen doorbloeding van de blaas en druk van de baarmoeder op de blaas moeten veel vrouwen de eerste 3 maanden van de zwangerschap vaak plassen. In de laatste 3 maanden komt dit doordat het hoofdje van de baby op de blaas drukt.

Vaginale afscheiding
In de zwangerschap kun je meer vaginale afscheiding krijgen. Dit komt door de toegenomen doorbloeding in dit gebied. Normaal is dit ‘waterig’, wit en reukloos.

Moeizame stoelgang / Verstopping
De darmen werken langzamer in de zwangerschap waardoor er meer water terug opgenomen wordt in het lichaam. Hierdoor kan de ontlasting hard zijn in de zwangerschap.Tips:

  • Eet veel vezels (rauwe groenten, fruit, volkoren brood, peulvruchten);
  • Drink veel water;
  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging.

Spataders / Aambeien
Veel zwangeren hebben spataders in de benen of bij de schaamlippen of de anus (aambeien).

Aan spataders in benen of schaamlippen is weinig te doen. De volgende tips kunnen verlichtend werken.

Tips voor spataders op de benen:

  • Draag geen strakke broeken;
  • Blijf niet te lang in één houding staan of zitten;
  • Leg regelmatig je benen omhoog;
  • Verhoog het voeteneind van je bed iets;
  • Draag geen hoge hakken;
  • Douche je benen met koud water.

Wanneer je erg veel last hebt kun je in overleg met je verloskundige steunkousen laten aanmeten.

Tips voor spataders op de schaamlippen:

  • Draag ruime slips/onderbroeken;
  • Maak een ijskompres door een maandverband onder de kraan te houden en dit te bevriezen. Doe het daarna in een washandje en vervolgens in je onderbroek.

Wanneer je aambeien hebt, zorg er dan voor dat de ontlasting zacht blijft om te voorkomen dat de aambeien groter worden.

Kramp
Vooral kuitkrampen komen in de zwangerschap vaak voor. De oorzaak is niet duidelijk.

Om de kramp op te heffen kun je, eventueel met hulp, bij een gestrekt been de tenen naar je toe bewegen en daardoor de kuitspier strekken.

Wat te regelen?

Kraamzorg
Kraamzorg draagt bij aan een goed verloop van je kraambed. De kraamverzorgster doet elke dag controles bij jou en je baby. Ook helpt ze in het huishouden en bij het verzorgen van de baby. Voor kraamzorg moet je jezelf vóór de 16e zwangerschapsweek laten inschrijven. Informatie hierover krijg je tijdens het intakegesprek.

Erkenning van het kind
Wanneer jij en je partner niet getrouwd zijn en jullie willen je baby de achternaam van de vader geven, dan moeten jullie dit in de zwangerschap regelen bij de gemeente. Je partner moet jullie baby dan erkennen.

Zwangerschapsverlof
Wanneer je een baan hebt heb je recht op 16 weken zwangerschapsverlof. Dit kun je opnemen vanaf 6 weken voor de bevalling tot maximaal 4 weken voor de bevalling. Om hiervoor in aanmerking te komen moet je aan je werkgever melden dat je zwanger bent. Deze zal je waarschijnlijk vragen om een zwangerschapsverklaring. Je kunt die verklaring krijgen bij je verloskundige.

Geboorteaangifte
De vader moet jullie baby binnen 3 werkdagen na de geboorte aangeven bij de gemeente waar het kind geboren is. Neem een legitimatiebewijs mee. Wanneer jullie getrouwd zijn kunnen jullie je baby ook laten bijschrijven in het trouwboekje.

Verzekering
Jullie baby moet verzekerd worden voor ziektekosten. Dit moet op de polis van de meest verdienende ouder. Neem na de geboorte daarover contact op met jullie ziektekostenverzekeraar.

Kinderopvang
Er zijn verschillende mogelijkheden van kinderopvang zoals een oppas, gastouders of een kinderdagverblijf. Een kinderdagverblijf heeft vaak lange wachttijden. Laat je daarom al tijdens de zwangerschap inschrijven als je al snel na de geboorte gebruik wilt maken van deze opvang.

Zwangerschapscursus

Het wordt aangeraden om een zwangerschapscursus te volgen. Je krijgt er namelijk veel informatie over je zwangerschap en het is een goede voorbereiding op de bevalling. Wij geven regelmatig zwangerschapscursus bij ons in de praktijk.

Mocht je via onze praktijk de zwangerschapscursus willen volgen,
neem dan contact met ons op.

Zwangerschapsgymnastiek  en Voorlichting
Woensdag middag  14.30-1600. Op kraaiennest  73 inloop vrij
Woensdag avond.   19.30-2100. In A.M.C opgeven op tel.nr 06-20393672

Voor de tieners.
Dinsdag 16.00 18.00 – Op kraaiennest 73

De cursussen zijn gratis!

Nazorg

Tijdens het kraambed komt de verloskundige om de dag bij u thuis op om te zien of alles goed gaat, eventuele vragen te beantwoorden en adviezen te geven. De kraamzorg komt elke dag langs en belt ons bij eventuele problemen. Deze bezoeken lopen tot en met de 8e dag van het kraambed.

U kunt uiteraard ook buiten deze bezoeken contact opnemen indien zich problemen voordoen. Ook als u tijdens de zwangerschap verwezen wordt bent naar de gynaecoloog, of als u steeds bij de gynaecoloog onder controle bent geweest, kunt u contact opnemen voor de nazorg. Het enige wat u hoeft te doen is even bellen zodra u thuis bent uit het ziekenhuis.

Ons telefoonnummer: 020-6950997.
Voor overige contactgegevens kunt u hier terecht