English version

Veranderingen in je lichaam

Hieronder staan een aantal veel voorkomende klachten tijdens de zwangerschap en veranderingen die plaatsvinden in je lichaam. Wanneer je last hebt van deze, of andere klachten, meldt dit dan aan je verloskundige. Zij kan bepalen of er werkelijk sprake is van een onschuldig kwaaltje of niet. En zij kan je misschien nog extra tips geven voor jouw specifieke situatie.

Moeheid
Bijna alle vrouwen zijn extra moe tijdens hun zwangerschap. Vooral tijdens de eerste drie en de laatste drie maanden. Een oorzaak is dat alle veranderingen in het lichaam van een zwangere vrouw veel energie kosten. Probeer aan deze moeheid toe te geven, beperk je tot de dingen die beslist nodig zijn en neem overdag wat extra rust.

Emotionele buien
Door de zwangerschapshormonen kun je soms wat emotioneel of onzeker worden. Dit is normaal.

Hoofdpijn
Hoofdpijn komt vaak voor in de eerste 3 maanden van de zwangerschap. De oorzaak is niet duidelijk. Wees voorzichtig met pijnstillers en neem als de klachten aanhouden contact op met je verloskundige.

Misselijkheid
Misselijkheid begint meestal vanaf 6 weken zwangerschap en kan, vooral ’s ochtends, gepaard gaan met braken. Meestal zijn deze klachten na 14 weken weer verdwenen. De oorzaak is de snelle stijging van de zwangerschapshormonen in je lichaam.

Tips:
  • Gebruik voor je opstaat een licht ontbijt met beschuit of crackers en blijf daarna nog even liggen;
  • Neem vaker per dag lichte kleine maaltijden;
  • Vermijd vet en sterk gekruid voedsel en koude dranken.

Brandend maagzuur
Door de zwangerschap wordt de maag onhoog geduwd en door de zwangerschapshormonen werkt de sluitspier van de maag minder goed. Dit heeft tot gevolg dat er gemakkelijk maaginhoud kan terugvloeien naar de slokdarm. Dat geeft een brandend gevoel.

Tips:
  • Neem frequent kleine maaltijden;
  • Vermijd vet, sterk gekruid voedsel, koolzuurhoudende dranken, koffie en alcohol;
  • Bij klachten helpt soms een glas melk of een lepel vla;
  • Probeer zo weinig mogelijk voorover te leunen;
  • Ga rechtop zitten zodat je maag ruimte krijgt;
  • Eet niet vlak voordat je naar bed gaat;
  • Wanneer je ’s nachts last hebt kun je een extra kussen onder je hoofd leggen.

Bekkenpijn/rugpijn
Het schaambeen wordt minder stevig onder invloed van de zwangerschapshormonen. Hierdoor kunnen de twee bekkenhelften makkelijker ten opzichte van elkaar bewegen. Dit heeft tot gevolg dat je klachten van de onderrug of het bekken kunt krijgen.Tips:

  • Draag geen schoenen met hoge hakken;
  • Vermijd stofzuigen;
  • Loop de trap op door steeds een voet bij te zetten op de trede;
  • Stap uit bed door beide benen langs het bed te laten hangen en vervolgens pas je lichaam omhoog laten komen;
  • Vermijd lang staan, lang lopen, lang zitten;
  • Neem regelmatig rust

Vaak plassen
Door de toegenomen doorbloeding van de blaas en druk van de baarmoeder op de blaas moeten veel vrouwen de eerste 3 maanden van de zwangerschap vaak plassen. In de laatste 3 maanden komt dit doordat het hoofdje van de baby op de blaas drukt.

Vaginale afscheiding
In de zwangerschap kun je meer vaginale afscheiding krijgen. Dit komt door de toegenomen doorbloeding in dit gebied. Normaal is dit ‘waterig’, wit en reukloos.

Moeizame stoelgang / Verstopping
De darmen werken langzamer in de zwangerschap waardoor er meer water terug opgenomen wordt in het lichaam. Hierdoor kan de ontlasting hard zijn in de zwangerschap.Tips:
  • Eet veel vezels (rauwe groenten, fruit, volkoren brood, peulvruchten);
  • Drink veel water;
  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging.


Spataders / Aambeien
Veel zwangeren hebben spataders in de benen of bij de schaamlippen of de anus (aambeien).

Aan spataders in benen of schaamlippen is weinig te doen. De volgende tips kunnen verlichtend werken.

Tips voor spataders op de benen:
  • Draag geen strakke broeken;
  • Blijf niet te lang in één houding staan of zitten;
  • Leg regelmatig je benen omhoog;
  • Verhoog het voeteneind van je bed iets;
  • Draag geen hoge hakken;
  • Douche je benen met koud water.
Wanneer je erg veel last hebt kun je in overleg met je verloskundige steunkousen laten aanmeten.

Tips voor spataders op de schaamlippen:
  • Draag ruime slips/onderbroeken;
  • Maak een ijskompres door een maandverband onder de kraan te houden en dit te bevriezen. Doe het daarna in een washandje en vervolgens in je onderbroek.

Wanneer je aambeien hebt, zorg er dan voor dat de ontlasting zacht blijft om te voorkomen dat de aambeien groter worden.

Kramp
Vooral kuitkrampen komen in de zwangerschap vaak voor. De oorzaak is niet duidelijk.

Om de kramp op te heffen kun je, eventueel met hulp, bij een gestrekt been de tenen naar je toe bewegen en daardoor de kuitspier strekken.