English version

Leefadviezen

Als je zwanger bent is een gezonde baby je grootste wens. Hieronder staan adviezen over een gezonde levenswijze. Deze kan namelijk een positieve invloed hebben op de ontwikkeling van je baby.

Eetadvies
Dagelijks op het menu:

  • 6 sneetjes bruinbrood
  • 200 gram aardappels (=4 stuks), zilvervliesrijst, pasta of peulvruchten (4 opscheplepels)
  • 2 stuks fruit, 450 ml melkproducten en 1.5 plak kaas
  • 125-150 gram vlees(waren), vis, kip, ei of een vleesvervangend product (gaar gewicht)
  • 45 gram halvarine, margarine, boter of olie
  • 3 liter drinken (inclusief melk)

Foliumzuur
Slik dagelijks 0,4 of 0,5 mg foliumzuur vanaf het moment dat je zwanger wilt worden tot de 10e week van je zwangerschap. Daarmee kun je de kans op een baby met een open ruggetje aanzienlijk verkleinen. Als je vóór de zwangerschap geen foliumzuur hebt geslikt, is het verstandig hier alsnog mee te beginnen vanaf het moment dat je weet dat je zwanger bent.

Vrijen
Geslachtsgemeenschap hoeft in de zwangerschap niet vermeden te worden.

In de zwangerschap hebben sommige vrouwen minder behoefte aan geslachtsgemeenschap vanwege klachten als pijnlijke borsten, misselijkheid of moeheid. Anderen hebben juist een toegenomen behoefte. Vaak hebben vrouwen ook een toegenomen behoefte aan intimiteit, knuffelen en strelen tijdens de zwangerschap.

Bij gebroken vliezen, bij bloedverlies en wanneer je ooit eerder een kind kreeg dat te vroeg geboren werd is het verstandig geslachtgemeenschap te vermijden.

Sporten
Je mag gewoon blijven sporten tijdens je zwangerschap. Het wordt echter afgeraden om topprestaties te leveren en sporten te doen waarbij er een grote kans is op vallen en stompen in de buik. Ook diepzeeduiken wordt afgeraden.

Sauna, zonnebank
Sauna en zonnebank kun je, zeker vroeg in de zwangerschap, beter vermijden omdat hoge temperaturen schadelijk kunnen zijn. Ook later in de zwangerschap is het verstandig de temperatuur niet boven 39°C te laten komen.

Een andere reden om directe zon of zonnebank te vermijden is dat je pigmentvlekken kunt krijgen die daarna soms niet meer verdwijnen.

Reizen
Reizen in de zwangerschap is geen probleem. Wanneer je reist per auto is het belangrijk regelmatig te stoppen en een stukje te lopen. De autogordel draag je het beste als volgt: schouderband boven de buik, heupband over het bekken.

Reizen per vliegtuig kan totdat je 7 maanden zwanger bent. Na 7 maanden willen de meeste luchtvaartmaatschappijen geen zwangere vrouwen vervoeren. Voor de zwangerschap is vliegen ongevaarlijk. Zorg wel dat je tijdens lange vluchten regelmatig even rondloopt in het gangpad.

Vaccinaties
Vaccinatie met verzwakte of levende kiemen wordt afgeraden in de zwangerschap. Vertel dus altijd dat je zwanger bent wanneer je gevaccineerd wordt.

Werk
Het is verstandig lichamelijk zwaar werk, zoals tillen, staan, lopen, hurken, bukken, te beperken.

Het is beter om na 20 weken zwangerschap geen onregelmatige diensten en nachtdiensten meer te verrichten.

Roken, alcohol, drugs
Geadviseerd wordt om niet te roken en geen alcohol en drugs te gebruiken tijdens en na je zwangerschap omdat ze schadelijke gevolgen kunnen hebben voor je baby.

Medicijnen
Wanneer je medicijnen gebruikt lees dan goed de bijsluiter. Sommige medicijnen mag je namelijk niet gebruiken tijdens de zwangerschap. Dit geldt ook voor een aantal vrij verkrijgbare medicijnen. Bij vragen kun je contact opnemen met je huisarts of de verloskundige.

Vitamine A
Het is raadzaam om geen leverproducten, zoals lever, leverpastei en leverworst, tijdens de warme maaltijd te eten omdat ze teveel vitamine A bevatten. Leverproducten op de boterham mag je maximaal 1 maal per dag.

Toxoplasmose
Om een infectie met toxoplasmose te voorkomen moet je rauw en halfrauw vlees, zoals rosbief, filet américain, tartaar, ossenworst en carpaccio, vermijden en groente en fruit goed wassen. Ook is het verstandig handschoenen te gebruiken wanneer je in de tuin werkt en niet zelf de kattenbak schoon te maken.

Listeriose
Om besmetting met de listeriabacterie te voorkomen moet je rauwe producten, zoals groente, vlees en vis zo kort mogelijk in de koelkast bewaren. Ook Franse rauwmelkse kazen kun je beter laten staan; er staat dan ‘au lait cru’ op de verpakking. Je mag wel kaas eten die gemaakt is van gepasteuriseerde melk.